Visszatekintve az elmúlt félévre, nem lenne túlzás azt állítani, hogy a drónok a legdivatosabb szállítási eszközzé léptek elő. Tavaly év vége óta nem múlik el hónap anélkül, hogy valami újat hallanánk használatukkal kapcsolatban.
2014. szeptemberében a DHL jelentette be távirányítású csomagszállító drónok használatát gyógyszerek kézbesítésére. Az árut 12 km-en keresztül szállítanák az Északi-tenger felett a németországi tengerparton fekvő Norddeichből Juist kis szigetére. A tervek szerint a drónokat legalább hetente egyszer, azokon a napokon alkalmaznák, melyeken a rendszeres komp vagy repülőjáratok nem elérhetők.
Az akár 1,2 kg teherbírású Parcelcopter önállóan végzi a fel-, leszállást, és a repülést miközben nagy távolságú adatkapcsolattal folyamatosan ellenőrzik, továbbá állandó kapcsolatot tart a helyi légifogalmi irányítással. Mindemellett az eszközöket „korszerű érzékelő technológiával” is felszerelték, amely biztosítja az állomásról történő távvezérlést az autópilóta meghibásodása esetén.
Juist szigetét elérve egy kijelölt leszállóhelyen fejezi be az útját, ahonnan már a helyi DHL személyzet kézbesíti a csomagot a sziget lakói vagy turistái részére. A szállítóeszköz a szigetről az akkumulátor cseréje, vagy feltöltése után indulhat vissza a bázisállomásra.
Novemberben a londoni Bizzby Sky-ról hallhattuk, hogy autonóm drón kézbesítési szolgáltatással kísérleteznek, mely egy okostelefon gombjának érintésével teszi lehetővé kis csomagok szállítását. A rendszer célja, hogy az okos készülékek segítségével bárki megrendelhesse magának a saját szállító drónját.
Ennek szükségességét olyan közép-vészhelyzetekben látják, amikor például egyik családtagunk kizárja magát a házból, vagy az ebédre elkészített szendvics marad elhagyatottan a konyhapulton. Ilyenkor áll rendelkezésünkre a Bizzby Sky app,amely segítségével lehetőségünk van drón rendelésére, és az app a szállítás helyparaméterei és az áru típusának beállítása alapján a szolgáltatás árát, illetve a kézbesítési időt is azonnal kiszámítja nekünk.
Decemberben már a DPD Hungária Kft. többségi tulajdonosa a GeoPost SA nemzetközi csomagszállító cég dél- franciaországi dróntesztjéről olvashattunk. A CEEMA (Centre for Autonomous Model Testing and Studies’) központban zajló tesztelésen az Atechsys által kifejlesztett – 4 kg-os csomagot 20 km távolságra szállítani képes – prototípus, sikeresen hajtotta végre az automatizált csomagszállítási feladatokat: a fel- és leszállást, repülést és visszatérést a bázisra.
Ezek után senkinek nem jelentett meglepetést, amikor februárban egy webkereskedelmi óriás két napig drónnal szállította házhoz a megrendeléseket. A speciális kiszállítást egy 340 gramm tömegű teacsomagnál alkalmazták, abban az esetben, ha a megrendelés a drónok hatósugarán belülre esett, így a vevők egy órán belül átvehették szállítmányt.
Ennél meghökkentőbb volt, amikor ugyanebben a hónapban egy szingapúri étterem rukkolt elő egy tervvel, melyben drónokkal segítenék a pincérek munkáját. A Timbre Group étteremlánc azonban nem csak két napra tervezi szolgálatba állítani a repülő szerkezeteket. Év végére éttermenként nyolc drónt alkalmaznának, melyek feladata a konyha és az éttermi rész közötti távolság áthidalása lenne, miközben a felszolgálás továbbra is a pincérek feladata maradna.
A praktikus szállítóeszközök térnyerése tehát megállíthatatlannak látszik annak ellenére, hogy jelenleg még kifejezetten magas beszerzési költség (egy pincérdrón ára 10-20 millió forint) mellé igen kis szállítási kapacitással büszkélkedhetnek. Mindazonáltal létjogosultságuk az anyagmozgatás terén a légi szállítás és a kis helyigény ötvözésével vitathatatlannak tűnik.
Szerző: Mentés Dorina
Források:
http://www.gizmag.com/dhl-parcelcopter-delivery-drone/34001/
http://www.gizmag.com/bizzby-trials-peer-drone-delivery-service/34636/
http://tranzit.hu/cikkek/dron-technologiat-tesztelt-a-geopost-nemzetkozi-csomagszallito
http://www.gyartastrend.hu/logisztika/cikk/dronos_csomagkuldo_szolgalat_kinaban
http://m.hvg.hu/enesacegem/20150220_Itt_az_elso_etterem_ahol_dron_repiti_aszt