A zsúfolt központok áruellátása minden nagyvárosban egyre komolyabb problémát jelent, de ennek kiküszöbölésére a most Rómában bevezetett koncepció akár más európai városok számára is megoldást nyújthat.
A városi áruáramlatok a teljes forgalomhoz képesti 10-15%-os részaránya, valamint lebonyolításuk – elsősorban forgalmi és térbeli zsúfoltságból adódó – technikai nehézségei egyre sürgetőbb igényt támasztanak hatékony citylogisztikai koncepciók kialakítására. Ennek alapja a „hagyományos”, feladási helyek szemszögével ellentétes szemlélet kialakítása. A leadóhelyek szempontjainak előtérbe helyezése lehetőséget ad az olyan problémák csökkentésére, mint a forgalmi utak túlterheltsége, a rakodási gondok és a szennyezés.
Ezek visszaszorítására Róma is tett már lépéseket, ahol dízel vagy benzinüzemi teherautókkal a történelmi központba csak 10 és 11:30 között engedélyezett az áruszállítás. Erre a szűk keretre kíván most megoldást nyújtani az FM Logistic, a zöld logisztika iránt elkötelezett nemzetközi logisztikai szolgáltató. A fenntartható fejlődést támogató csoport most az olasz Mag.Di fuvarozó céggel együttműködve fejlesztette ki a Cityloginnak nevezett koncepcióját.
Koncepció
A rendszer lényege, hogy külvárosi telephelyről hibrid és elektromos járművekkel valósítsa meg a városközpontba irányuló áruszállítást, miközben az önkormányzat „korlátozott forgalmú” területre behajtási engedélyt kibocsájtó szolgáltatáshoz is kapcsolódik.
A koncepcióval, melynek 5 járműve naponta 15 fordulóval 5000 üzletet szolgál ki, 20%-os energia-megtakarítást és jelentős CO2 és zajterhelés-csökkentést értek el. A járművek valós idejű kontrollját egy dedikált szoftverrel valósítják meg, mely a felrakodástól a szállítási útvonal optimalizálásig felügyeli a teljes ellátási láncot.
A hónapok óta tesztelt projekt már kísérleti fázisba lépett, amely szakasz nyár végéig folytatódik Rómában. A műszaki és pénzügyi sikerektől függően már felmerült a terv egyéb európai nagyvárosokba történő bevezetése is.
Olaszországban egyébként az Interporto di Padova logisztikai szolgáltató központ révén már 2004. óta működik a hasonló koncepciójú Cityporto szolgáltatás. Padova városellátásának lényege ugyanazokon az elveken nyugszik, mint a római tervezett: egy városhoz közeli konszolidációs központból környezetbarát járművekkel szállítják az árut a belváros korlátozott forgalmi övezetei felé.
Természetesen egyéb európai országokban is találkozhatunk már meglévő, városi áruszállítást optimalizáló kezdeményezésekkel. Ilyen például a Drezdában vagy Zürichben közlekedő tehervillamos, az ún. CargoTram. Azonban a Cityloginhoz hasonló, rendszerszintű megoldásokat egyelőre ritkán látunk, de a jelenlegi áruforgalmi igények mentén várható, hogy egyre több városban jelennek meg.
Források:
http://citylog.kku.bme.hu/publications/mle_evkonyv.pdf
http://kitt.uni-obuda.hu/mmaws/2007/download/Tanczosne_MMA.pdf
Szerző:
Mentés Dorina